Bij trainingsacteren moet ik veelvuldig moeilijke collega's spelen: een medewerker die er de kantjes vanaf loopt, een manager die dominant gedrag vertoont, een collega die maar niet levert en met allerlei smoesjes komt, etc.
Verwachtingen die we van anderen hebben, worden niet altijd waargemaakt. Wat jij normaal vindt, daar blijkt een ander soms heel anders over te denken. 'Ja maar, het is toch asociaal om niet op tijd te zijn.' 'Je doet toch wat je afgesproken hebt.' 'Hij neemt niet eens de moeite goedemorgen te zeggen.' We staan al gauw klaar met onze kritiek en oordelen.
Waarom raakt het gedrag van anderen ons zo?
We worden geconfronteerd met onszelf, met onze eigen normen en waarden. Zo kun jij als motto in het leven mee hebben gekregen 'afspraak is afspraak' of 'je doet wat je gevraagd wordt'. Terwijl de ander mee heeft gekregen 'het maakt niet uit hoe je het doet, linksom of rechtsom, als je het maar een keer doet. Het gaat om het uiteindelijke resultaat.' Waar de een gaat voor het op tijd zijn, gaat de ander voor kwaliteit. Vindt de een het belangrijk dat alles in harmonie besloten wordt, wil de ander snel spijkers met koppen slaan.
Om je minder te laten meeslepen door je emoties bij verschillend gedrag, helpt het om te kijken naar de intentie die de ander er mogelijk mee heeft. Niemand, uitzonderingen daargelaten, staat 's ochtends op met de bedoeling de boel eens flink te saboteren. De meeste mensen hebben goede intenties en willen goed werk leveren. Binnen ieders capaciteiten.
Ook als de situatie al uit de hand aan het lopen is en je boos tegenover elkaar staat, helpt het om (na in eerste instantie de boosheid te erkennen) na te gaan waar de boosheid vandaan komt, wat hierachter zit. Mensen hebben vaak hetzelfde einddoel voor ogen, maar bewandelen een iets andere weg.
Wat ook helpt is om je te beseffen dat je de ander niet hoeft te veranderen. Je hoeft slechts aan te geven waar jij last van hebt. "Ik snap dat jij het belangrijk vindt om alles zorgvuldig te controleren, dat waardeer ik ook, maar ik moet het overzicht nu echt hebben, al is het niet 100 % volledig. Ik kan anders niet verder.' Open, duidelijk, met respect.
Transactionele Analyse onderscheidt de volgende persoonlijke drivers of werkstijlen: wees sterk, doe je best, maak voort, wees perfect en doe anderen een plezier. Welke herken jij bij jezelf? En kom je hiermee weleens in conflict met (de drivers) van een ander? Schiet niet direct in de stress, in de verdediging of in de aanval, maar wees nieuwsgierig naar de achtergrond en diversiteit in 'de wondere wereld van mensen'.