Wiens jeugd is fantastisch geweest? Die van de meesten niet. Ergens zijn er dingen gebeurd, hebben ouders steken laten vallen. Maar kunnen we het ons nog wel goed herinneren? In de loop der tijd vervagen herinneringen, ze verkleuren. Je weet niet alles meer en wat je nog weet, heb je mogelijk keer op keer in je hoofd herhaald, waardoor het verhaal steeds een beetje anders werd. Zoals in het spel waarin je een zin doorfluistert die aan het eind totaal vervormd blijkt te zijn. Maar ergens in die zin, in dat verhaal, zit een kern, een kern van waarheid. Het is de pijn die je met je meedraagt.
Bij mijn werk in de ggz met mensen met persoonlijkheidsstoornissen heb ik veel emotionele pijn gezien. Veroorzaakt door een jeugd waarin hun liefde is onthouden, waarin ze een zwaar verlies hebben geleden of waarin er ernstig misbruik van ze is gemaakt. Een kind kan niet leven zonder de liefde en bescherming van zijn of haar ouders. Zonder die goede basis aan de start van je leven durf je niet meer op de liefde te vertrouwen en/of ga je deze koppelen aan verdriet. Er ontstaat bindingsangst waarvan je de oorsprong vaak niet beseft.
Om te kunnen overleven zonder de liefde van je ouders, kiezen we voor strategieën: vechten, vluchten of vermijden. Eén van de mogelijke vermijdingsstrategieën is het creëren van een fantasiewereld.
"Als we ons hart niet kunnen openen voor de liefde is dat niet zomaar. Ergens onderweg zijn we gewond geraakt, is de dood ons hart binnengevallen, heeft verlies onmiskenbare sporen achtergelaten, zijn onze dromen verdrongen door zielenpijn en zoeken we enkel nog houvast in onze fantasieën over de liefde." (Cuppen, Liefdesbang).
Gebaseerd op deze pijn, angst en dit gevoel van leegte, dat ik ook in mijzelf herkende, ben ik gaan schrijven. Dit resulteerde in een psychologische roman over een moeizame moeder-dochter relatie.
De hoofdpersoon, Sue, ervaart een gevoel van leegte. Er is ooit iets gebeurd in haar leven, maar wat? Ze durft steeds minder het leven aan en trekt zich terug in haar gedachtenwereld. Als ze erachter komt wat er is gebeurd, moet ze haar dominante moeder confronteren. En daarmee zichzelf. De kritiek die ze jarenlang van haar moeder heeft gekregen, is in haar hoofd gaan zitten: ze moet zich gedragen, oftewel stil en lief zijn. Zal het haar lukken haar moeder te trotseren en valt met het ontdekken van het geheim alles op zijn plaats, of blijft de angst voor de liefde?
Het boek komt binnenkort uit. Het is een verhaal over liefde, rouw, eenzaamheid en de kritische stemmen in ons hoofd. Het heet ‘Halve kus’.