Mag je op de werkvloer aangeven dat iets je geraakt heeft? De een vindt van niet, een professionele houding kent geen zwakte. Een ander vindt het juist een kracht.
Bij het geven van feedback is het uiten van wat je voelt een vast onderdeel. Na vaststellen van de situatie waar het over gaat, is de volgende stap dat je aangeeft wat jouw gevoel daarbij was: je baalde ervan, voelde je in je hemd staan, niet serieus genomen, etc. Dit aangeven, vinden veel mensen nog niet zo makkelijk.
Wat is het dat we het soms zo moeilijk vinden te zeggen wat we voelen in een werkomgeving? We hebben onze gevoelens toch niet thuis gelaten om in een harnas van onverschillige zakelijkheid te stappen? Ik word ingehuurd om rollenspellen te spelen die lijken op de werkelijkheid, maar het lijkt of toneelspel de dagelijkse praktijk is van veel mensen.
Bij een training leiding geven wilde laatst een deelneemster een casus oefenen waarin zij haar waardering zou uiten voor een gefrustreerde werknemer die wilde vertrekken. Ze wilde niet dat hij wegging, maar het lukte haar niet te zeggen dat het haar speet dat hij zo gefrustreerd was geraakt, dat ze het jammer vond dat ze hem niet eerder en beter bij had gestaan, dat het haar persoonlijk verdriet deed, dat ze hem zou missen en dat ze hem nodig had. Ze gaf aan dat ze geen gevoelens kon uiten op de werkvloer.
Toen ik voordeed hoe ze haar waardering kon uiten, met mijn hand op mijn hart en vol oprechte lof en dankbaarheid voor deze medewerker, reageerde ze: 'Ja, zo bedoel ik het precies.' Ze zag in hoe waardevol dit was, hoe echt dit aanvoelde en dat dit mogelijk zou kunnen helpen deze medewerker te behouden omdat die het fijn zou vinden zich gewaardeerd te weten en oprecht vanuit het hart aangesproken te worden. Het zelf oefenen was voor haar echter nog een stap te ver, laat staan de praktijk. Jammer.
Deze vrouw werkte in een zakelijke omgeving, met veel mannen, ze gaf aan dat het daar minder gebruikelijk is. Maar ook in de kinderopvang, een omgeving waar met name vrouwen werken, kom ik vaak tegen dat medewerkers het nog niet zo makkelijk vinden aan te geven wat ze werkelijk voelen (boosheid, frustratie, onzekerheid). Alsof het een zwaktebod is om uit te spreken wat je gevoel aangeeft. Alsof je alleen maar blij en succesvol mag zijn.
Hoe mooi zou het zijn als we niet langer doen alsof we gevoelloze robots zijn, die kil en efficiënt hun werk doen, maar mensen van vlees en bloed, met een kloppend hart dat wel eens pijn doet.